Jordbävning och Tsunamivåg i Japan

Imorse när jag satt i bilen på väg till skolan började Knappen och Hakim på NRJ prata om jordskalvet i Japan som mätte 8,8 ritcherskalan, och att en tsunamivåg är på väg. Då fick jag panik och kollade direkt upp nyheterna på mobilen för att se vart i Japan det var. CENTRALTOKYO står det, och jag blev så chockad att jag inte riktigt visste vad jag skulle göra, typ hela min släkt på mammas sida bor ju där!!!! Pappa ryckte upp sin mobil och ringde mamma som var på jobbet. Hon svarade förstås inte, hon jobbade ju.

Men när jag kom hem fick jag veta att mamma försökt ringa släkten för att se så de mådde bra, och levde (läskigt att tänka att det var så allvarligt), men det var tydligen jätte svårt att nå fram eftersom att alla ringer alla, pga. denna katastrof. Så hon ringde sin kompis och frågade om hon kunde ringa dem med skype, och det gick. Alla mår bra och jag är så lycklig. "Värsta skalvet i Japans historia" står det på nyheterna. Jag är så rädd. Vad ska hända nu när massa hus spolats med tsunamin i kusten? Ush, vågar inte tänka på det...

Imorrn är det japanskaskola, allra sista dagen efter 9år. Graduation nästa vecka! Jag tror många av de som går där har släkt där just vågen kom. Hur ska det bli imorrn? Hur kommer alla att bete sig? Hoppas verkligen inget allvarligt hänt någon. Minst 1000döda står det ju... Herregud...

Kolla videon från händelsen


Om jag ska försöka översätta säger de hela tiden: "Är du okej??" "Mamma var är du?" "Vi måste springa ut! Mamma! Spring ut!" "Vi måste gå härifrån! Saker kan falla ner!" "Vi måste ringa mormor/farmor och morfar/farfar" "Har du telefon?" "oj nu börjar jordbävningen igen" "Jag måste springa in och hitta mobilen!" han springer i i ett skakande hus "vart e den? Vart e den???" osv. Herregud vad läskigt. De kunde knappt gå. Enligt min mormor gungade det i 10 minuter!!!

Några bilder:

Tokyo Tower böjdes!!!












Jag har själv varit med om ett skalv som mätte runt 5rs, och det var läskigt nog.

Hoppas de flesta klarat sig. Snälla, klara er :'(

Hoppas det inte kommer mer... snälla

Kommentarer
Postat av: Nell

Gud vad skönt att höra att allt är okej med dina släktingar! Mormor var så orolig för er att hon ringde din mamma för att fråga. Bara så du vet så finns vi här för er om ni behöver nåt. Jag vet att allt är bra, men ändå. Bara ifall att c:

2011-03-12 @ 13:19:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0